dimarts, 27 d’abril de 2010

Athenaze VII: exercicis orals

Per llevar-nos de damunt la mandra resacosa, vos deixe ací, xiquets:
  • el còmic amb el que vam practicar l'inici del text A abans de festes

  • el que veurem demà

  • i els exercicis amb que seguirem practicant el capitol del Cíclop abans del proper examen
ElCiclopeB.Rassias

A algún company de clàssiques potser tot açò li sonarà.
Hem intentat posar en pràctica la lliçò sobre el mètode Rassias que ens va donar la professora
Annulla Llewellyn en les darreres Jornades de culturaclasica.com.

dissabte, 24 d’abril de 2010

OPA: EuroVision 2010

Per als fans d'Eurovisiò.
Para los amantes sevillanos de la música griega.
I per als meus alumnes de grec que estarán ja de resaca després de tanta festa!
A veure qui copia la lletra (en grec modern i/o antic) i em passa la traducció. Solucions via comentaris al bloc o wikipaideia (El blog d'aula ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ está fora de servici últimament per problemes tècnics!)


Video de NikolasRTM

(Per escoltar-lo lleveu el sò a la presentació de fotos de Sagunt romana més abaix!)

dijous, 22 d’abril de 2010

¿Quién quiere un pacto, oiga?

El Ministerio de Educación acaba de presentar el documento que se someterá a debate para un posible Pacto Social y Político sobre educación. Os copio algunos de los puntos más interesantes del borrador (¡se nota que estoy ocioso!).
Ya lo ha dicho A. Gabilondo, no es la panacea, así que no esperéis gran cosa. Se supone que se trata de ir avanzando. La cuestión es ¿hacia dónde? En el portal del Ministerio hay habilitada una página para remitir on-line sugerencias. Pero me da lata enviarla, pues a saber el caso que harán a la opinión pública. Dejo mis comentarios aquí (en negrita, junto al original en cursiva) con un poco de guasa, para los colegas lectores del blog que ya están de vuelta de todo.

Entre los Objetivos generales para la educación en la década 2010-2020, para responder a los nuevos retos de la sociedad del siglo XXI, están:
  • Que todos los estudiantes finalicen la educación obligatoria con los conocimientos, competencias básicas y valores necesarios para su desarrollo personal y profesional, para su continuidad en estudios posteriores en el marco de la formación y el aprendizaje a lo largo de la vida. (¿Y si alguien no encaja en ese marco de formación? ¿Un aprendizaje durante toda la vida a base de exámenes? ¡Paren, que me bajo!)
  • Introducir las tecnologías de la información y comunicación como instrumentos ordinarios de trabajo en las distintas áreas de conocimiento de todos los niveles educativos. (¡Dicho así las TIC suenan a instrumentos de tortura!)
  • Promover un conjunto de medidas en el ámbito escolar y social con el fin de garantizar que todos los jóvenes se expresen con corrección, (de métodos comunicativos ni hablar) al menos, en un idioma extranjero, especialmente en inglés. (del plurilingüismo nos vamos olvidando, vaya.)
  • Adoptar las medidas necesarias para que tanto la formación profesional inicial, la que se imparte en el sistema educativo, como la formación profesional permanente, y la formación para el empleo, respondan a las nuevas necesidades de los distintos sectores productivos. (Como nos vamos a quedar todos calvos, como decía aquél, peluqueros cuantos menos vayan saliendo mejor, que es un desperdicio, oiga)
  • Promover la excelencia, la investigación, la innovación, la transferencia del conocimiento (¿igual querían decir compartir el conocimiento?), y la difusión de la cultura científica y humanística en la enseñanza universitaria. (ahí te quiero ver, Gabilondo!)
  • Impulsar un gran acuerdo social que garantice la educación en los valores propios de una sociedad democráticamente avanzada, con especial implicación de las familias, el profesorado y los medios de comunicación. (¿Ya no harán en la tele otra edición del "Gran hermano"? ¿Y el "Tú sí que vales" tampoco? )

Hablando sobre Bachillerato el borrador continúa:
La duración del Bachillerato queda reforzada por la opción de orientación hacia el Bachillerato del último curso de la Educación Secundaria Obligatoria, lo que permitirá que cumpla mejor las funciones asignadas a esta etapa educativa. (Osea, que durará lo mismo, pero ahora en 4 ESO nos meterán temario similar al de Bachillerato)
Ello requiere, además, mantener la flexibilidad como principio rector del sistema educativo y del apoyo a los alumnos con dificultades en el estudio del primer curso de Bachillerato, al objeto de evitar su renuncia a continuar su formación. (Pues eso, que si alguien fracasa que sea por su culpa, por zoquete y no por la cantidad facilidades que se le brindan, joer)
Entre las medidas concretas está la de favorecer la coordinación entre los centros de enseñanza secundaria y las Universidades para que las pruebas de acceso a la Universidad se adecuen a los contenidos y funciones del Bachillerato. (Cualquiera diría que los especialistas PAU tienen los días contados si no bajan del Olimpo y se olvidan de sus infumables pruebas)

Hay un punto que trata de la excelencia en educación.
La equidad y la excelencia son dos principios incuestionables de las políticas orientadas a la mejora de la calidad de la educación desde una perspectiva que entiende la educación escolar como un instrumento básico para el progreso económico y social. (De la inteligencia emocional, la creatividad y la felicidad del individuo nada, para variar)
Por ello, del mismo modo que se organizan programas de refuerzo para el alumnado con mayores dificultades de aprendizaje, hay que organizar programas de profundización de conocimientos para el alumnado con mayor capacidad y motivación para aprender.
Propuestas :
- En el marco de los programas de cooperación territorial que se vienen desarrollando entre el Ministerio de Educación y las Comunidades Autónomas, se implantará un nuevo Programa de profundización de conocimientos dirigido al alumnado de Primaria y Secundaria con mayor capacidad y motivación para aprender. (¿Tipo el Programa sin programa Experimental de Ampliación Horaria de nuestra comunidad? No, gracias!)
- Crear una nueva línea de incentivos dirigidos al alumnado con mejores resultados. (¿No basta la recompensa de la nota? ¿Y la satisfacción personal por el esfuerzo realizado ?)

Las TIC están presentes, claro. Entre las propuestas están :
- Completar la implantación y el desarrollo del Programa Escuela 2.0, en colaboración y diálogo permanente con las Comunidades Autónomas, para la mejor adaptación a sus planes y programas. (Olvídense de blogs, redes sociales, wikis y otras tantas herramientas y servicios disponibles en red. Ale, todo el mundo migrando a la horrorosa Escola Lliurex de la Generalidad, ar!)
- Organizar planes específicos de formación permanente del profesorado para facilitarles la utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en el trabajo que se desarrolla en el aula en las distintas áreas del conocimiento. (A ver, ¿de cuántas horas de reducción horaria por formación TIC estamos hablando?)
- Promover acuerdos con editoriales y otras instituciones proveedoras de contenidos para impulsar la elaboración de los contenidos de las distintas áreas de conocimiento en formato digital. (¿En qué quedamos? ¿no habíamos dicho algo de 2.0? )


Ya veremos cómo acaba la propuesta de pacto. Ahora la pelota está en el tejado de la oposición y resto de grupos parlamentarios, sindicatos y asociaciones de padres aparte. Seguro que el gobierno de nuestra comunidad entenderá de manera diametralmente opuesta lo de la calidad educativa.
Falta ver lo principal, claro, cómose destina la partida presupuestaria manejada de 1570 millones de euros a todos y cada una de estas medidas, para las que de nuevo no se consulta a los que estamos directamente implicados en el proceso educativo a diario.
En cualquier caso un pacto que dure por lo menos una década es necesario, para garantizar cierta estabilidad. Aunque me temo que al final lo único que se hará es introducir algún leve cambio en la normativa y no se afrontará una verdadera reforma del sistema educativo ni se abrirá el debate de fondo sobre el modelo de escuela que muchos anhelamos. Visto lo visto, no me extrañará que haya familias desencantadas que decidan seguir educando a sus niños en casa.

dimecres, 21 d’abril de 2010

Sagunt romana

Després de dos anys ahir vam tornar per fi a Sagunt. Helios ens va acompanyar i vam gaudir d'un dia esplèndid.
Pel matí vam participar als Ludi Saguntini. Els inquiets alumnes de 2n van conèixer de la mà de l'encantadora domina Charo Marco les curioses costums culinaries dels romans i van improvisar un banquet de l'època, esclaus incosos que van bordar el seu paper. Els timids i pacifics alumnes de 4rt van aprendre una mica l'art militar dels hoplites grecs però no es van veure amb ganes de formar una falange i barallar-se amb la formació dels xavals de l'altre institut amb qui compartien taller. I els de 1er es van pringar un poc en la Domus Baebia preparant un plat amb imatges de la ceràmica greca clàssica de figures negres.

A migdia, i després de vestir-nos de romans i fer-nos un mosaïc amb tesseles romà, vam fer una excursioneta al castell. Els més aventurers es van adintrar per les muralles medievals per divisar des del cim el paisatge de l'entorn. Un luxe per a la vista.

Enguany Prosopon celebrava la XIV edició del Festival de Teatre grecollatí. Així que no podiem faltar. Després del bocata vam fer cua per entrar al teatre saguntí. Quasi abans de suar la pajola, vam aconseguir entrar fins la cavea C, agraïnt la frescor dels passadissos interns, i vam entrar per l'últim vomitori. Durant una estona que es va fer molt breu vam seguir la graciosa adaptació de la comèdia de Plaute, el Mercader. Entre rialla i rialla algú, a crit pelat enmig del nombrós auditori, es va atrevir a fer un comentari masclista sobre un dels passatges de l'obra on una esclava vella feia un petit monòleg sobre la independència de les dones. Ja en època dels Romans era freqüent al teatre que el públic entrara en diàleg amb els actors per manifestar si els agradava o no la peça representada. Sovint en comèdia es feien comentaris jocosos i burlescos vers els actors. Aquestes ixides de tò no provenien dels assistents de patricis precisament. Naixien espontanis d'entre els mes desvergonyits de la plebs.

Una jornada doncs completeta. Esperem que les festes de Sant Jordi no coincidisquen el proper any amb aquestes jornades meravelloses sobre cultura clàssica a Sagunt i pugam repetir l'experiència. Com sempre agraïr l'esforç dels amics de culturaclasica.net. Sense el seu entusiasme res d'açò no seria possible. Entre ells el nostre omnipresent Hermes, que com un deus ex machina va aparèixer de repent al nostre costat per calçar una de les sombrilles del pati del mercat per impedir que ens torrarem mentre preparavem l'amulet de la sort i els desitjos.
Gràcies també als companys de valencià i música Montse i Nacho per la seua disponibilitat i paciència.
Fins la propera.

divendres, 16 d’abril de 2010

Athenaze VII: exercicis escrits complementaris

Per als que no heu tingut hui ocasió de fococopiar-los, ací teniu els exercicis complementaris que entregareu en tornar de festes de Sant Jordi, visca!
La descàrrega en Scribd requerix donar-se d'alta.
També podeu baixar el document des de l'Aula Virtual ΑΙΓΙΑΛΟΣ.
Athenaze. Tema VII

Fins dimarts!
No oblideu portar entrepà, mòbil, gorra i paraigües, per si de cas plou a SAGVNTVM!

dimecres, 14 d’abril de 2010

Xàncies en MP3

Bé, a poc a poc anem preparant eixe CD promés del nostre mètode de grec. Χαλεπός ἐστιν ὀ βίοϛ, xiquets!
De moment ací deixem uns audios dels capitols inicials amb les veus de les simpàtiques Mireyukeen, Sandruus, Diana i Rocío.

Xàncies A

Ir a descargar
Xàncies B

Ir a descargar
L'arada A

Ir a descargar

divendres, 2 d’abril de 2010

Panatenees i Grans Dionísies al Cotes Baixes

Encara que els temaris no ajuden massa, de tant en tant trobem temps per fer de l'escola un espai creatiu. Per sort sempre hi ha alumnes dispostos a saltar-se el programa i improvisar alguna posta en escena pràctica dels continguts teòrics, compartint l'experiència amb companys d'altres cursos. Gràcies, Atenea28 i Neptunita, per la iniciativa i a la resta del grup per col·laborar. Tot i no haver assatjat gens, la vostra performance va quedar molt bé.

Aprofitem el video per plantejar un parell d'enigmes als grecs de 1er:
  • Les sacerdotises i joves que oferixen a Atenea el peple reciten uns versos en el seu honor. A quina obra pertànyen? Quin és el contingut d'aquesta obra? A qui s'atribuix l'autoria? Ordena la traducció.
Αὐτόϛ δ᾽ἐκ κεφαλῆϛ γλαυκώπιδα γείνατ᾽ Ἀθήνην,
δεινὴν ἐγρεκύδοιμον ἀγέστρατον ἀτρυτώνην
πότνιαν, ἡ κέλαδοί τε ἅδον πόλεμοί τε μάχαι τε.

la d'ulls brillants,
terrible, incitadora de combats,
venerable, a qui complauen els crits,
les guerres i els combats.
I ell del seu cap engendrà a Atenea
conductora d'excèrcits, invencible,

  • Com exemple de representació teatral dintre de les festes en honor a Dionís vàrem escenificar un fragment d'una comèdia d'un dels autors clàssics més coneguts. A qui estem referint-nos? De quina obra es tracta? I el seu argument?
Com sempre, les solucions poden anar a la wikipaideia o al blog MIKPOΣ AIΓIΑΛOΣ.