dimarts, 29 de juny de 2010

NI MONSTRES NI REFERENTS

No ha pogut ser.
L'any que ve no tindrem ocasió de repetir experiència amb l'assignatura de Referents clàssics de les manifestacions artístiques contemporànies, degut a l'escàs nombre d'alumnes preinscrits.
Malgrat el projecte Etwinning i el Segell de Qualitat que ens han otorgat, malgrat la propaganda i els videos de marketing, la gent pareix que no vol aventurar-se en coses encara desconegudes o minoritàries i, en lloc de disfrutar aprenent sense la presió dels examens, preferix apuntar-se en canvi en assignatures que sí van al selectiu i presenten uns continguts aparentement deduïbles pel seu breu titol, com ara la Literatura Universal o l'Educació Física.
Aquest ha segut doncs un curs irrepetible, mai millor dit. Va bé, sempre ens quedará... Montijo!
Fins a l´últim moment pensava que el boca a boca correria i surtiria un grupet guapet com el d'enguany. Ja havia començat, fins i tot, a preparar un nou tema amb activitats. El deixe ací per si a algú de la gens clàssica valenciana li servix.
La Monstruositat

diumenge, 20 de juny de 2010

De Diceòpoli a Eratòstenes: Felicitacions als grecs del Cotes

Ben content he acabat aquesta setmana. Divendres vam rebre les notes de les proves PAU i els resultats de grec han segut excel·lents. Amb els quatre dels cinc alumnes que es presentaren s'ha arribat a una mitjana de 9.6, aconseguint, un any més, una de les més altes de totes les assignatures de l' ies cotes baixes. La meitat dels alumnes la vàren triar per a la fase general i els altres dos per a l'específica, aportant en qualsevol cas una nota important de cara a la nota final d'accés, que permetrà a tots cursar la carrera desitjada. No em cap doncs major satisfacció com a professor responsable de la matèria. Enhorabona a tots!

El camí no sempre ha seguit fàcil, perquè hem hagut d'aprendre, més depresa del que hauriem volgut, tota mena de fenòmens lingüístics d'un text literari plè de recursos estilistics i retòrics de l'època clàssica, que potser no tots els atenesos eren aleshores capaços d'entendre i valorar. Nosaltres ho em aconseguit, més o menys, en dos anys partint de zero. La meta assolida, per tal que puga tothom entendre millor el mèrit, es pot comparar amb l'aprenentatge que algú, sense idea d'anglès, podria fer en el mateix temps d'una peça teatral de Shakespeare. No és doncs casual que alguns alumnes de 1er, conscients de la dificultat de la matèria, decidiren deixar el grec i provar sort amb una assignatura nova, com ara Literatura Universal.

Els esforços realitzats al llarg d'aquestos dos últims anys han valgut doncs la pena i tothom ha rebut una merescuda recompensa. Però a no molt tardar oblidaran, de segur, com és el participi passiu del verb πράττω, en quin any van començar les guerres mèdiques o quin tipus d'oració introduix ὡϛ. Açò ja quasi no importa. Més difícil d'oblidar serán les històries qüotidianes de Diceòpoli i la seua familia amb les que ens vàrem introduïr amb la llengua i la cultura greca, així com Eratòstenes i la seua tràgica aventura amorosa que ens va acompanyar en 2n. Espere que recorden també els dibuixets amb que analitzavem els textos a la pissarra, els exercicis d'internet, els teatrets de classe, les eixides extraescolars i els debats dels últims cinc minuts de classe.
Tant de bò puguerem seguir aquesta tasca nostra formativa i educativa amb unes proves PAU més encaminades a valorar els aprenentatges significatius i que deixen major marge per a un ensenyament flexible i creatiu.

dimarts, 15 de juny de 2010

Grec I 2009-10: les primeres 150 hores

Aquesta és, segurament, l'entrada del blog més esperada per molts de vosaltres, xiquetes i xiquets meus de Grec I. La publique el més prompte que puc, per a tranquilitzar-vos.

I vaig al grà: a l'ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual trobareu les solucions de l'examen de hui i les NOTES.
Els que tenen l'última avaluació suspesa, dissortadament, haurán de fer l'examen de recuperació de demà, seguint els nostres criteris de l'avaluació continua (tot i que la mitja final siga de cinc).
La resta pot presentar-ser per pujar nota.

Deixeu-me, però, que faça també balanç del curs:
Enguany començarem amb un grup prou nombrós d'alumnes. Les primeres impressions ja em deien que alguna cosa passaria. I efectivament, només començada la segona avaluació es van despenjar definitivament quatre persones que s'havien donat compte d'haver triat una opció equivocada. Alguns altres continuaren, tot i haver perdut també el fil, potser amb l'esperança de pergar-li la volta al marcador, cosa que no ha succeït. La resta ha seguit el ritme, encara que ja una miqueta cansats, sobre tot cap a la fi. Com sovint, el treball constant ha estat la clau per poder arribar sense esforços innecessaris d'última hora.
El temari s'ha cobert millor que altres anys i hem tingut temps per fer també alguna altra activitat. A banda d'entrar en contacte amb la llengua grega i conèixer alguns aspectes de la seua cultura, hem potenciat l'ús de les noves tecnologies. De les coses que n'estic més content és dels treballs etimològics penjats al ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ. Es tractava de fer una cosa xicoteta, però amb bon gust, cosa que ha entés la majoria.
L'ús dels exercicis i resums de gramàtica ha estat desigual. Alguns pocs ho han aprofitat, a d'altres no els han fet falta o així ho han cregut.
El que pitjor ha funcionat han segut les traduccions col·laboratives de la wikipaideia. Només un parell de persones han participat de tant en tant voluntàriament i el treball en equip no sempre ha donat fruïts. Només cal veure la darrera traducció (la qual, per cert, va servir per a l'examen de hui!), i en la que només ha participat, perquè li tocava, una persona.
Per lo demés, l'ambient de classe ha estat correcte i tots els supervivents han mostrat interés i atenció al llarg del curs. Llàstima que no haja pogut fer-vos funcionar com a un únic grup integrant els de 1er A i els de 1er B.

Ἀρχὴ ἥμισι παντόϛ, que deia el poeta Hesíode, és a dir, "el començament és la meitat del tot". Ara que esteu a mitat doncs del camí cal descansar per reprendre forces i, sobre tot, reflexionar del que hem fet i del que volem seguir fent.
Vos puc donar el mateix consell que em va donar a mi una volta el meu professor de Grec, qui ens deia sovint que allò més dificil en grec són les primeres cinc mil hores. Després és fa ja tot més senzill :)
Tant de bò puga comptar amb la majoria de vosaltres el proper curs, bé en Grec II, bé en Referents clàssics, per anar completant eixes cinc mil hores.

Gràcies a tos per la paciència.
Fins la propera.

dilluns, 14 de juny de 2010

dimecres, 9 de juny de 2010

PAU Grec 2010 i l'esperit crític

Ké xupao!"
Esta és la frase que gairebé tots els ja ex-alumnes de Grec II han repetit després de finalitzar, prou abans del temps, el segon examen selectiu de la jornada.
Fem l'anàlisi de l'opció A, el Discurs de Lisias en Defensa de la mort d'Eratòstenes, la que nosaltres hem estat treballant a classe durant tot el curs:

1. Traducció
Καὶ μετὰ ταῦτα I després d'això
διεγένοντο ἡμέραι τέτταρεϛ ἤ πέντε, passaren quatre dies o cinc,
ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω. com jo vos demostraré amb grans /bones proves
Πρῶτον δὲ Però primerament
διηγήσασθαι βούλομαι vull contar
τὰ πραχθέντα les coses que van ocòrrer
τῇ τελευταίᾳ ἡμέρᾳ. el darrer dia.

2. Quina classe d'oració és ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω? Analitza els elements
Subordinada adverbial (circunstancial) modal
ὡϛ nexe sub. modal.
ἐγὼ
subjecte
μεγάλοιϛ
τεκμηρίοιϛ cc (instrument)
ὑμῖν CI
ἐπιδείξω
verb

3. Anàlisi morfològic de διηγήσασθαι / τὰ πραχθέντα
Inf. aor. v. mitja del verb διηγοῦμαι
Participi aor. passiu, acus. pl. neutre, del verb πράττω

4. Dos derivats dels ètims grecs μέγας, μεγάλη, μέγα i πέντε
megàfon, megalit, megalomania, megabyte ...
pentagrama, pentàgon, parapente, Pentateuc, Pentecostés ...

5. Tema de cultura: la situació de la dona en Grècia

Fem ara uns comentaris i valoració sobre la dificultat de la prova:
En general direm que és un examen assequible. És veritat que l'haviem preparat a consciència i hem tingut la sort de part nostra, perquè el paràgraf ha estat, com sempre, dins dels 30 primers del discurs, els més sencills i entretinguts. De fet quasi se'l saviem de memòria a la fi.

A diferència d'altres anys no ha hagut, però, cap nota aclaratòria. Les preguntes de morfologia han estat centrades precisament en els verbs més complexos. Veiem que surt una gamma variadeta de temps verbals: futur (ἐπιδείξω: ἐπιδείκνυμι), un aorist (διεγένοντο: διαγίγνομαι), un infinitiu (διηγήσασθαι) i un participi de la veu passiva (πραχθέντα).
També la qüestió sintàctica més problemàtica ha estat objecte de pregunta. ὡϛ com a conjunció pot introduïr diversos tipos de subordinades. Normalment el context ens indica quin valor exacte queda millor. El problema del passatge és, però, que sembla haver o bé un anacolut, que despista, o bé una llacuna en el text després de πέντε, cosa que no pareixen haver notat els especialistes o no li han donat la importància que calia. Així ho va notar ja Reiske, qui esperarava, per a què la frase subordinada modal tingués més sentit καὶ ἐπαυτοφώρῳ τὸν μοιχὸν ἔνδον έλαβον: "i in fraganti vaig agafar dins de ma casa l'adúlter".
El tema, senzill i important. Algú potser no pensava que tornara a aparèixer de nou (ja és la quarta vegada!)
Les etimologies, un regal.

En fi. Que ens alegrem un fum pels alumnes, com sempre. Ens quedem, ara sí, tranquils esperant bons resultats, a jutjar per les caretes somrients que he vist durant la prova i el que han anat contant-me en surtir de l'aula.
Però ens quedem, una altra vegada, amb la sensació de que sense el llistat de temes de literatura-història-cultura-societat, amb uns textos menys complicats i un model d'examen més obert i creatiu, l'assignatura podria ser més atractiva i disfrutariem tots més practicant activament la llengua grega i tindriem més espai per adintrar-nos en el mode de vida dels antics grecs, per tal de treure models de comportament vàlids per al nostre món, que desperten al mateix temps l' esperit crític dels més joves.

dilluns, 7 de juny de 2010

ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΥ Β: exercicis orals

Deixe ací els exercicis orals que farem aviat a classe abans del proper examen.
Cap a la ciutat B
Aprofite per expliar als companys de grec com els emprem:

L'activitat, inspirada en el mètode Rassias adaptat al llatí per Nancy Llewelyn, durará dues sessions. En la primera els alumnes aprenen una xicoteta història amb poques frases. Per ajudar a la memorització la història es representa en imatges en la pissarra. A cada frase li correspondrá un dibuix. Aquestos dibuixos no cal que siguen perfectes, un ximple esbos és suficient, perquè es tracta de que associen una idea o concepte amb una frase o sintagma. Podem doncs dibuixar nosaltres la historieta per vinyetes o demanar que ho faça algun alumne amb talent artístic abans de començar la classe.
Als alumnes doncs se'ls demanará primerament que intenten escriure el text corresponent per a cada vinyeta. Si no el recorden o tenen alguna llacuna podrán ajudar-se del llibre per localitzar el passatge.
Quan ja l'hem trobat i escrit, passem a narrar la historieta, seguint pas a pas cada dibuix il·lustratiu i acompanyant-nos, si calguès, de gestos. Per tal de que retinguen bé el text cal repetir-lo varies vegades. Però, per donar-li més emoció, podem fer-ho intentant cada vegada anar més depresa, mentre algú ens cronometra, a mena de joc.
Després será el torn dels alumnes.
A casa poden fer els dibuixos, associant-los amb el text, o crear un còmic propi.

El text conté algun fenòmen gramatical nou i que ens interessa especialment treballar en la segona sessiò. Farem varios tipus d'exercicis:
- Primerament el de repetició fins al final. Pronunciem el fragment o frase varies vegades, pero cada volta ens deixem una part més llarga del final per a què els alumnes vagen completant. L'últim alumne haurá de recordar la frase sencera.
-El segon exercici és de substitució: emprem la mateixa frase per demanar-los que canvien un únic sintagma per un altre alternatiu amb funcions idèntiques o similars que nosaltres els donem ja fet.
- El tercer consistix en substituir i declinar al mateix temps una paraula o un sintagma, per fer així un repàs morfològic.
- Finalment es proposa la creació d'una nova frase mantenint, però, la mateixa sintaxi.

Els alumnes podrán tindre davant els textos grecs, com en el model que proposem ací, per a major seguretat, sobre tot en les primeres pràctiques orals d'aquest tipus. Poc a poc podrán anar prescindint d'ells per tal de exercitar més l'oïda. Sempre es poden posar a la pissarra, si hi ha dubtes o per tal de corregir l'ortografia.

Si proveu, ja em direu.

dimarts, 1 de juny de 2010

Parliamo italiano?

Prima di andare in Italia, parliamo un pò italiano?
Italià

Ecco alcuni dei materiali audiovisuali per cominciare!!

Ci vediamo il prossimo Mercoledì 16 di Giugno!
Ciao!