diumenge, 20 de desembre del 2015

La Ilíada: treballs

Ací teniu, xiquetes, les instruccions per a la realització dels vostres treballs.

A. FORMAT I DATA D’ENTREGA

  • Els treballs tindran format digital.
  • A banda del text es poden realitzar presentacions, audios o videos que recolzen la redacció o que plasmen de manera original i creativa algún dels temes tractats.
  • S’han de muntar al blog ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ abans del 10 de Gener els individuals i del 31 de Gener els col·lectius. 
  • Es presentaran en classe durant la primera setmana de Febrer.

B. TIPUS I CONTIGUT DELS TREBALLS

- Individuals 

1. Resum de l’obra i valoració de la lectura. (Máxim 10 línies).

-Col·lectius (a triar un per equip)

2. Relació entre la Ilíada i la pel·lícula Troia de Petersen.
La pel·lícula "Troya", està basada en el poema èpic atribuït a Homer: la Ilíada. Tanmateix, la versió cinematogràfica és una mica diferent d’allò que ens narraven els versos homèrics.
Comenta els aspectes coincidents i els divergents, a partir d’allò que has llegit en la versió de A. Baricco, centran-te en aquestos apartats:

Personatges
- Què personatges importants del llibre o fets importants de la guerra no apareixen en la pel·lícula? per què creus que no apareixen?
- Alguns personatges de la pel·lícula es relacionen de forma diferent als del poema. Analitza les relacions amb Aquiles de Patrocle i Briseida.

Argument
- Quins elements argumentals de la pel·lícula sí están en l’obra literària? Fixa’t, per exemple en els següents:
α.  Héctor i Menelao lluiten per obtindre Helena i decidir el final de la guerra
β.  Aquiles arrastra el cadàver d´Hèctor davant dels murs de Troia.
γ.  La guerra de Troia va durar un any.   
δ.  Aquiles mori per una fletxa al taló.            
ε.  Agamemnó viola Helena durant la conquesta de Troia 

Escenes
- Algunes escenes de la pel·lícula no es troben en l’obra literària, com per exemple la inicial del combat a Tessàlia. Per a què creus que s’ha introduït? Explica-ho comentant les següents qüestions: la conversació que té Aquiles-Brad Pitt amb el xiquet sobre la immortalitat, la negativa d’Aquiles a lluitar amb Boagrius i la forma que té Néstor de convencer-lo, la forma que té Aquiles de lluitar en l’enfrontament amb Boagrius (representa un dels calificatius homèrics de l’heroi), o els possibles anacronismes en la mentalitat dels personatges (si trobes, per exemple, algun motiu antibelicista propi de la nostra època).
- D’altres escenes sí están tant en la pel·lícula com en l’obra literària. És el cas de l’escena de despedida d’Hèctor i Andròmaca. Comenta-les.
   

3. Pervivència de l’obra homèrica  
Les primeres recreacions de la llegendaria història es produixen ja en època antiga. Comenta, per exemple, el diàleg de Lucià de Samosata titolat “el judici de Paris”, o les següents cartes fictícies del poeta llatí Ovidi: 3 “Briseida a Aquiles”,  17 “Helena a Paris”.
    La versiò de Alessandro Baricco és un exemple de pervivència dels poemes homèrics en època actual. Un altre exemple molt famós és el poema del poeta alexandrí Cavafis titolat Itaca, del que LLuís Llac va fer una versió basat en una traducció al català de Carles Riba. Comenta’l i busca’n daltres exemples actuals de pervivència literària. Cita titols i fes-ne un resum del seu argument.
    L’obra homèrica està present també en la música. Comenta la cançò de Serrat “Penèlope” indicant què ha canviat en la història d’aquest personatge.


4. Context històric i geogràfic
Exposeu breument els trets característics de la cultura micènica.
Va existir realment la guerra de Troia? Què en diuen els arqueòlegs?
Redacteu una xicoteta biografia sobre el descubridor de Troia Schliemann.
Realitzeu en google maps un mapa de Grècia i Turquía; localitzeu les ciutats o regions que apareixen en l’obra literària com ara Troia, Esparta, Micenas, Ítaca, Tesalia.
Informació en:
http://clio.rediris.es/fichas/minos_micenica.htm
http://recursos.cnice.mec.es/latingriego/Palladium/griego/esg142ca3.php


Recursos
Us podran servir per informar-vos o treure idees per als vostres treballs més creatius els següents recursos i enllaços:

dimecres, 16 de desembre del 2015

Taller de numismàtica grecoromana

Hui hem dut a terme una activitat que ens fea molta il·lusió: el taller de numismàtica grecoromana. Amb els xicons de 3r de CUC hem estat una bona estona tractant de posar-nos en la pell dels antics artistes que fabricàven als seus tallers monedes romanes i gregues.
De la mà del professor d'Història de l'IES Pare Arques, Alejandro Barber, a qui quedem molt agraïts per la seua col·laboració i bon humor, hem imitat la tècnica d'encunyació per fundició. No ha estat gens fàcil, però el resultat en general ha segut prou bó. No sé si algunes de les monedes fetes podrien fins i tot passar per bones en el mercat negre!!



Ens hem entretingut prou i hem aprés molt també gràcies a l'ajuda del company de francés, José Manuel Parreño, expert en numismàtica, qui ens ha mostrat i explicat algunes peces de la seua interessant col·lecció. Merci!



Gràcies a tots pel bon comportament. Ara només vos queda resoldre els enigmes numismàtics!

Agrair també a Bea Casani, la nostra vicedirectora, per facilitar-nos l'organització i al nostre secretari, Miquel, per les gestions burocràtiques.

dijous, 10 de desembre del 2015

Un post motivador?


Fem com sempre balanç en veu alta sobre la marxa del curs. 
Mentre preparen la prova dels participis, una xicona de 2n em demana que siga motivador aquest post. 
I és que els resultats de la primera avaluació no han estat molt bons per a ells. La dificultat de grec II s’ha fet notar. Lluny queden ja aquells textos amb dibuixos i els videos didàctics. 
Hem patit una miqueta tractant d’assimilar els nous i complexos continguts gramaticals, com ara aoristos radicals, participis i veu mitja. Però també és veritat que el rendiment no sempre ha estat el desitjat. Exercicis sense fer, absències puntuals o manca de fotocòpies per part d’alguns ha impedit seguir un ritme normal. D’altres, però, han continuat amb el mateix interés i esforç de l’any passat. Esperem es contagie aquest esperit de treball. 

Ara que comencem amb l’antologia de textos estic segur les coses aniran millor. Mentre ens introduïm amb els textos de Xenofont, de moment teniu feina per a Nadal; un tipus de feina ja coneguda, perquè esteu acostumats ja a elaborar treballs. Ja sabeu, però, que valorarem treballs no de talla i enganxa, sinò aplicacions pràctiques originals a les qüestions teòriques que teniu assignades. Ànims.



Amb les meues dotze muses d’enguany a 1er les coses funcionen prou bé. Potser, segons els dies i les preocupacions, xarren una mica més del degut i es prenen massa confiances, però en general hi ha bon ambient, ja que són totes bona gent. Treballen totes prou, si bé a algunes potser els farà ja falta alguna mena de recolzament addicional. Els aprovats raspats són perillosos ja en aquest moment. Estic content, en definitiva, perquè serà aquesta una nova generació de bones humanistes i amants de les lletres.


Enguany tenim un curs nou, Cultura Clàssica, que al principi m’il·lusionava, perquè anavem a introduir continguts nous com ara l’italià i experimentar amb la pràctica de tallers. Alguns de fet han mostrat curiositat i s’han esmerat, però a poc a poc he anat desanimant-me degut al comportament d’uns pocs que potser s’ha acabat contagiant a a la resta.

Espere que anem aprenent a respectar-nos i a mantindre un ambient de treball a classe de major concentració que ens permeta seguir coneixent coses sobre la cultura de Grècia i Itàlia amb l’entusiasme del principi.

Primers versos de l'Odissea i el poder del mar

Seguint amb la tradició, aquestos dies hem realitzat el taller d'epigrafia antiga. 
Hem emprat intruments característics dels antics escribes per tractar de reproduïr en papir els primers vesos de l'Odissea d'Homer amb una lletra uncial maiúscula grega. Algunes escribes ràpides han practicat també la rústica romana.
A banda d'aprendre algunes coses sobre l'escriptura en el món antic de manera pràctica hem intentat aprofitar aquestes sessions per relaxar-nos en un ambient tranquil i silenciòs, cosa que no sempre hem aconseguit. El resultat, però, ha estat bó. Espere que us haja agradat a totes!
Llàstima que Carlota, Jacqueline i Iris no hagen pogut acabar, ejem.

Agraïr al professor de EPV, Indalecio Carbonell, per la seua col·laboració amb els càlams de canya.



 

Us pose una de les cançons que hem escoltat mentres escrivieu, per a que recordeu a casa el poder del mar...